0

 

فیزیک یازدهم تجربی

توضیحات

کتاب فیزیک دهم تجربی میکرو گاج همانطور که از اسمش پیداست جزء کتابهای طبقه بندی شده در درس فیزیک و با هدف آمادگی برای آزمون های آزمایشی و کنکور در پایه دهم تجربی است. به ادعای مولفین در مقدمه این کتاب قرار است، نگرش دانش آموزان را نسبت به درس فیزیک تغییر داده تا در آخر کتاب انقلابی در درک آنها از درس فیزیک ایجاد شود. چیدمان فصلها منطبق برکتاب درسی بوده و لحن کتاب رسمی است. فرمت کتاب مانند سایر کتابهای بازار، مدل : درسنامه ی مختصر + مثال آموزشی + تست های طبقه بندی شده + پاسخ تشریحی است.

در کتاب فیزیک دهم تجربی میکرو گاج شروع درسنامه بدون مقدمه آن هم برای دانش آموزان پایه ی دهمی که تا سال قبل حتی فرمولهای فیزیکی را به صورت فارسی خوانده اند، کمی حجیم به نظر میرسد و در قدم اول بعنوان منبع آموزشی جامع به هیچ عنوان برای دانش آموزان دهم مناسب نمیباشد. قطعا یک جزوه ی دقیق در کنار کتاب درسی مورد نیاز خواهد بود.

هر فصل به تعدادی بخش و زیرشاخه های مرتبط تقسیم شده است و برای هر زیرشاخه سعی شده که ۱ تا ۲ تمرین حل شود. در فصل اول که فصل پرچالش (البته برای دبیران بعلت تغییرات قراردادی نسبت به سالهای گذشته) است، نقصهای قابل تاملی وجود دارد:

منطقی برای چیدمان بخشها مخصوصا در زیرشاخه ها وجود ندارد. در قسمت معرفی کمیتهای برداری، یک بیشتر بدانید وجود دارد که به بیان قاعدهی انشعاب شدت جریان که دانش آموزان در پایه یازدهم تجربی میخوانند و نیز ضرب عدد در بردار اشاره شده بدون آنکه حتی شکل یک بردار رسم شده باشد.

قست مدل سازی در فیزیک که در کتاب درسی ابتدای فصل قرار دارد، در آخر بخش ۱ مطرح شده و به جای آوردن یک نمونه مثال قابل فهم برای دانش آموزان، آن را به کتاب یازدهم موکول کرده است. یکاهای بومی و قدیمی ایرانی مطرح شده در فعالیت های کتاب درسی به هیچ عنوان در درسنامه پوشش داده نشده، این در حالی است که درآزمون های تستی قطعا مطرح شده و مورد نظر طراحان کنکور نیز خواهد بود. فراموش نشود کتاب درسی منبع اصلی طرح سوالات کنکور بوده و خواهد بود.

در قسمت ابزارهای اندازه گیری و تخمین، مثالهای بیشتری در درسنامه با شکل های نسبتا مناسب وجود دارد. فصل دوم که تغییرات چندانی نسبت به سالهای گذشته نداشته، دارای انسجام بیشتری است و تمرینهای حل شده ی بیشتری نیز دارد. متاسفانه تمرینها و پرسشهای کتاب درسی به طور کامل نه در درسنامه و نه در تستها پوشش داده نشده است.

در فصل سوم ارتباط بین بخشها بیشتر دیده میشود و مثالهای بیشتری هم حل شده و تقسیم بندی ها نسبتا قابل قبول بوده است. در فصل چهارم که به اعتقاد بنده بهترین تقسیم بندی را نسبت به سایر فصول دارد، مثالهای متنوعتری حل شده و مطالب ترکیبی با فصل قبلی نیز بررسی شده است.

بعنوان جمع بندی میتوان گفت که جایگاه و ویژگیهای مخاطبان کتاب (دانش آموزان دهم) محور اصلی کتاب نبوده و درسنامه های کتاب بیشتر برای دانش آموزان دوازدهم تجربی آینده، که قرار است این مطالب را برای کنکور خود مرور کنند، نوشته شده است. در درسنامه ها سوالات کنکور سالهای قبل بعنوان تمرین مطرح نشده تا دانش آموزان ببینند که آیا با این درسنامه قادر به حل سوالات هستند یا خیر. در مجموع درسنامه ها خیلی به عمیق شدن مطلب نمیپردازد و به طیف نکته و تست نزدیک تر است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سعید احمدی
محمد آهنگر

تعداد صفحات

530

حجم (مگ)

381

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟