0

 

قصه‌های هزار و یک شب – جلد سیزدهم (صوتی)

توضیحات

قصه‌های هزار و یک شب – جلد سیزدهم (شب هفتاد و سوم تا هشتاد و سوم)

کتاب هزار و یک شب ابتدا از زبان سانسکریت به فارسی باستان ترجمه شد و پس از آن در عصر هارون‌الرشید به زبان عربی درآمد. نسخه پهلوی این کتاب در گذر زمان از بین رفت و چیزی از آن باقی نماند. در زمان قاجار، این کتاب به درخواست یکی از فرزندان عباس میرزا به وسیله عبداللطیف طسوجی که از بزرگان و نام‌آوران عصر خود بود از عربی به فارسی ترجمه شد. البته تنها ترجمه یک سوم داستان‌های هزار و یک صورت پذیرفت.

کتاب صوتی قصه‌های هزار و یک شب، توسط انتشارات واوخوان و به گویندگی شیوا خنیاگر منتشر شده است. جلد سیزدهم این کتاب به شب‌های هفتاد و سوم تا هشتاد و سوم مربوط است.

درباره کتاب صوتی قصه‌های هزار و یک شب  جلد سیزدهم

هزار و یک شب مجموعه‌ای شامل ۱۱ داستان دنباله‌دار، ۴۱ داستان بلند و ۲۰۲ داستان کوتاه است.

در این داستان، فرمانروایی به نام  شهریار وجود دارد که از خیانت همسرش آگاه می‌شود. او برادری نیز دارد که چنین اتفاق مشابهی برایش می‌افتد، شوک ناشی از خیانت همسر آن‌چنان برای برادرش شدید است که سبب می‌شود پادشاهی را رها کند و به نزد شهریار بیاید. شهریار تحت تاثیر شوک ناشی از خیانت ملکه‌اش، تشنه انتقام می‌شود و در ابتدا همسرش را به سختی مجازات می‌کند اما آرامش پیدا نمی‌کند و در آستانه رسیدن به جنون است. او دستور می‌دهد که هر شب زنی از زنان بغداد را به عقدذش دربیاورند، او فردای عقد، دختران بینوا  به قتل می‌رساند تا آرامش پیدا کند. گویی تاوان خیانت همسر او را باید دختران بینوای قلمروی فرمانروایی‌اش بدهند، صدراعظم پادشاه نسبت به تداوم چنین وضعیتی نگران است، زیرا پادشاه ۳ سال که چنین رفتاری را ادامه می‌دهد، وزیر شهریار، دختری دانا به شهرزاد دارد،شهرزاد از پدر می‌خواهد تا او را به عقد شهریار دربیاورد، هنگامی‌که شهرزاد به خلوت پادشاه می‌رود از او درخواست می‌کند تا اجازه دهد خواهرش دنیازاد را به کاخ بیاورد و برای آخرین‌بار برایش داستانی را تعریف کند زیرا دیگر فردا زنده نخواهد بود، پادشاه خواسته او را اجابت می‌کند و به داستانی که شهرزاد قصه گو برای خواهرش دنیازاد می‌گویثد، گوش می‌دهد. قصه برای پادشاه نیز جذاب است و او به همین خاطر آن شب جان شهرزاد را می‌بخشد، شهرزاد هر شب قصه‌ای برای شهریار تعریف می‌کند، این قصه‌ها درمانی برای عطش انتقام و خشم سلطان هستند و شهرزاد تلاش می‌کند تا شاه کم‌کم به آرامش دست پیدا کند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

عبداللطیف طسوجی

گوینده

شیوا خنیاگر

حجم (مگ)

25

مدت زمان (دقیقه)

60

دیدگاهی دارید؟