0

 

قومیت ها و نقش آنان در تحوﻻت سیاسی سلطنت محمد رضا پهلوی

توضیحات

نویسنده در این کتاب، نقش اقوام مختلف ایرانی را در تحولات سیاسی، اجتماعی دوره پهلوی دوم بررسی می کند و با توجه به نظریاتی که درباره حرکت های قومی ابراز شده، تعامل میان اقوام گوناگون ایرانی را با تحولات سیاسی اجتماعی آن عصر تبیین می نماید.

کتاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول (کلیات) شامل سه فصل است: ۱ “چارچوب نظری” (بررسی برخی نظریات درباره رابطه قومیت با دولت)، ۲ “ساختار قومی جامعه ایران” (معرفی کوتاه اقوام ایران شامل بلوچ ها، کردها، ترکمن ها، لرها، ترک ها، عرب ها، فارس ها)، ۳ “اقوام در چشم انداز تحولات سیاسی ایران” (درباره پیشینه تاریخی اقوام ایرانی در دوره های صفویه، افشاریه، زندیه، قاجار، مشروطه و دوره رضا شاه نیز رابطه دولت ها با این اقوام).

در بخش دوم روابط میان دولت مرکزی و اقوام ایرانی در فاصله سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ (دوره پهلوی دوم)، طی چهار مقطع زمانی و از جنبه داخلی، و وضعیت اقوام در تحولات سیاسی، تبیین می گردد. مقاطع زمانی چهارگانه عبارت اند از: ۱ سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۲۳۶، ۲ سال های ۱۳۲۶ ۱۳۳۲، ۳ سال های ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۲، ۴ سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷٫ هر فصل از بخش دوم به یکی از دوره های زمانی یاد شده اختصاص دارد که طی آن از جنله داخلی، به وضعیت اجتماعی کشور، ویژگی های هیئت حاکمه و احزاب و دسته ها توجه می شود.

از بعد خارجی نقش نیروهای بیگانه ذکر می گردد. از جنبه وضعیت و نقش اقوام در تحولات سیاسی، به اقدامات هر یک از اقوام ترک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن، عرب و قشقایی اشاره می شود. نویسنده در پایان، در بخش “نتیجه گیری” نقش قومیت ها را از منظر سیاست و روابط بین الملل، روان شناختی، اقتصادی و اجتماعی ارزیابی می کند. فهرست منابع و فهرست اعلام پایان بخش کتاب است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مجتبی مقصودی

تعداد صفحات

387

حجم (مگ)

5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌82-18680
سرشناسه مقصودی‌، مجتبی‌، –
عنوان و نام پدیدآور قومیت‌ها و نقش آنان در تحولات سیاسی سلطنت محمدرضا پهلوی‌/ تالیف مجتبی مقصودی‌
مشخصات نشر تهران‌: مرکز اسناد انقلاب اسلامی‌، 1382.
مشخصات ظاهری ص 369
فروست (مرکز اسناد انقلاب اسلامی‌؛ 248. جامعه‌شناسی سیاسی‌15)
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت ص‌. ع‌. به‌انگلیسی‌:Mojtaba Maqsoodi. the role of ethnic groups in pahlavi (FI) era.
یادداشت کتابنامه‌: ص‌.[331] – 348؛ همچنین به‌صورت زیرنویس‌
موضوع گروههای قومی — ایران — فعالیتهای سیاسی‌
موضوع ایران — سیاست و حکومت — 1357 – 1320
موضوع ایران — تاریخ — پهلوی — 1357 – 1320
موضوع قوم شناسی — ایران‌
شناسه افزوده مرکز اسناد انقلاب اسلامی‌
رده بندی کنگره DSR69/م‌7ق‌9 1382
رده بندی دیویی 955/97

دیدگاهی دارید؟