0

 

ماتریکس و مولانا (صوتی)

توضیحات

کتاب صوتی «ماتریکس و مولانا» مجموعه‌‏ی سخنرانی‌‏های مسیحا برزگر است. فیلم ماتکریس حاوی مضامینی فلسفی و عرفانی است که در این سخنرانی‏‌ها به آن‏‌ها پرداخته می‌‏شود. در ضمن شرح و تفسیر فیلم، مضامین آن با آموزه‌های مولانا نیز مقایسه می‏‌گردد.

در این کتاب صوتی می‏‌شنویم:

«در بهار سال ۱۹۹۹ وقتی که ماتریکس را بر پرده‌‏ی سینماها نمایش دادند، موج عظیمی از حیرت علاقه‌‏مندان به سینما برخاست. البته این فیلم با جلوه‏‌های ویژه‌‏اش هم مشهور شد و سبک خاص خود در فیلم‌‏سازی و علاوه بر همه‏‌ی این‌‏ها با مضمون فلسفی‌‏اش. اما این فیلم واجد چیزهایی بیش از این‌‏ها بود. چیزهایی که در وهله‏‌ی اول به چشم نمی‌‏آمد اما تماشاگر می‌‏توانست آن را احساس کند و حدس بزند که در فیلم هست. این فیلم هم موقعیت انسانی ما را به چالش می‏‌کشد و زیر سؤال می‏‌برد، و هم این‏که به ما نشان می‌‏دهد که چطور می‌‏توانیم از موقعیت انسانی خودمان و همین‏طور محدودیت‏‌هایی که این موقعیت به ما تحمیل می‌‏کند فراتر رویم. هم تنگناهای موقعیت بشری ما را نشان می‌‏دهد و هم فرارفتن از این تنگنای موقعیت بشری را.
فیلم ماتریکس لایه‌‏های گوناگون دارد. در لایه‏‌ی رویی، تماشاگر سفر یک قهرمان نوظهور را مشاهده می‏‌کند. قهرمانی که عزم خود را برای قلع و قمع جنایتکاران زمان خودش جزم می‏‌کند. در لایه‌‏ی دیگر، برادران فیلسوف سازنده‌‏ی این فیلم، با زبان شفاف داستان‌‏های علمی‌ تخیلی، درمورد حقیقت وجود آدمی و همین‌‏طور حقیقت جهان پرسش‌‏هایی اساسی طرح می‏‌کنند. اما یک لایه‌‏ی سوم هم هست که بسیار قوی است. یعنی به واسطه‏‌ی استفاده از نمادها، برادران واچفسکی اسطوره‌‏ی عروج یا بازگشت انسان به ذات یا سرچشمه‌‏ی خویش را به تصویر می‌‏کشند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مسیحا برزگر

گوینده

مسیحا برزگر

حجم (مگ)

2.3

مدت زمان (دقیقه)

2480

دیدگاهی دارید؟