0

 

ما هم در این خانه حقی داریم

توضیحات

ما هم در این خانه حقی داریم، خاطرات نجمی علوی

در این کتاب خاطرات “نجمی علوی”، خواهر بزرگ علوی براساس یادداشت‌ها و نوشته‌های پراکنده وی تهیه و تنظیم شده است. نجمی علوی در سال ۱۲۹۷ در تهران، در خانواده‌ای سیاسی به دنیا آمد. زندگی سیاسی اجتماعی او با فعالیت‌های سیاسی خانواده او از دوران انقلاب مشروطه با فعالیت پدربزرگش، حاج سید محمد علوی از وکلای مجلس اول آغاز می‌شود. تولد او مصادف با زمانی بود که پدرش، ابوالحسن علوی، از مبارزین دوران مشروطه، ناگزیر به مهاجرت سیاسی شد و در برلین اقامت کرد.
ابوالحسن علوی در آنجا با گروهی از روشنفکران ایرانی که با نام “کمیته ملیون” در برلین فعالیت می‌کردند، همکاری مطبوعاتی و سیاسی داشت. نجمی ۹ ساله بود که پدرش در برلین خودکشی کرد. برادر نجمی مرتضی علوی در سال ۱۳۱۱ به علت فعالیت‌های سیاسی از آلمان اخراج شد و به شوروی پناه برد، اما در سال ۱۳۱۶ در زندان ترکستان جان باخت. برادر دیگر نجمی، بزرگ علوی بود که جز گروه ۵۳ نفر بود و از همین رو، دستگیر شد. نجمی در تیرماه ۱۳۲۲ جزو نخستین گروه از زنان ایرانی بود که در جنبش زنان فعالیت می‌کردند. خاطرات نجمی علوی نشان دهنده گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران است که طی آن، مبارزات زنان برای عدالت و احقاق حقوق زن در ایران معاصر بازگو می‌شود.
برخی عناوین فصل‌های کتاب از این قرار است: دوران کودکی و محیط خانواده؛ آخرین دیدار با پدرم؛ آخرین دیدار با مرتضی علوی؛ خودکشی پدر در آلمان؛ بازگشت آقا بزرگ علوی به ایران؛ بازداشت آقا بزرگ؛ فعالیت در جنبش زنان؛ تشکیل کلاس اکابر؛ حمله ارتش به آذربایجان؛ ورود به شوروی؛ تحصیل در علوم سیاسی و گویندگی در رادیو باکو؛ شروع زندگی در مسکو؛ تبعیدها و برخوردهای خشن در دوران استالین؛ درگذشت پیشه‌وری در باکو؛ خاطراتی از سروان ابوالحسن نوشین، پرویز رجبی، احمد معماری و گلین جان؛ بازگشت به وطن، شرکت در محافل ادبی فرهنگی در لندن. در پایان، نمایه اسامی و عکس‌هایی از نجمی علوی آمده است. گفتنی است نجمی علوی در حال حاضر، ساکن لندن است و دوران کهولت را پشت سر می‌گذارد.

 

توضیحات تکمیلی

نویسنده

حمید احمدی

تعداد صفحات

221

حجم (مگ)

7.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

سرشناسه علوی‌، نجمی‌،
عنوان و نام پدیدآور ما هم در این خانه حقی داریم (خاطرات نجمی علوی‌)/ به کوشش حمید احمدی‌.
مشخصات نشر تهران‌: اختران‌، 1383.
مشخصات ظاهری 220 ص‌.: مصور، نمونه‌.
فروست نشر اختران‌؛ شماره نشر 43.
یادداشت چاپ دوم: 1383.
یادداشت چاپ سوم: 1387.
یادداشت کتابنامه به صورت زیرنویس‌.
یادداشت نمایه.
موضوع علوی‌، نجمی‌، 1298 – — خاطرات‌.
موضوع حزب توده ایران‌
موضوع ایران — تاریخ — پهلوی، 1304 – 1357 — خاطرات
رده بندی کنگره DSR1528/5 /ع77آ3 1383
رده بندی دیویی 955/0824092

دیدگاهی دارید؟