0

 

مسئله اسپینوزا (صوتی)

توضیحات

کتاب صوتی مسئله اسپینوزا نوشته اروین د. یالوم، رمانی فلسفی – سیاسی و معروف است که دو داستان را به موازات هم روایت می‌کند. داستان اول درباره‌ی اسپینوزا، فیلسوف قرن ۱۷ است که از سوی یهودیان طرد شد و داستان دوم به زندگی ایدئولوژیست فعال حزب نازی، آلفرد روزنبرگ می‌پردازد.

باروخ اسپینوزا یکی از معروف‌ترین فیلسوفان هلندی در قرن ۱۷ است. او که یهودی بود تلاش می‌کرد تصویر متفاوتی از خدا به مسیحیان و یهودیان نشان دهد. وی به دلیل اعتقاداتی که داشت هیچ‌وقت مخالف وجود خداوند نبود اما به عقیده‌اش تصویری که مردم از خدا در ذهن خود ساخته بودند، اشتباه بود. به همین دلیل از هلند تبعید و انتشار آثارش متوقف شد.

یالوم در این کتاب علاوه بر جنبه‌های فلسفی اسپینوزا، به زندگی درونی او نیز می‌پردازد و موارد واقعی و مستندگونه از زندگی وی را آشکار می‌کند. او با خلق یک شخصیت خیالی در مقام روانشناس، در برابر اسپینوزا قرار می‌گیرد و از افکار او سخن می‌گوید.

در داستان آلفرد روزنبرگ باز هم شخصیت خیالی‌ای به عنوان روانشناس خلق شده و گفت‌وگوهایی با آلفرد در حالت جلسه‌های روان‌درمانی شکل می‌گیرد. یالوم سعی می‌کند از طریق این گفت‌وگوها به ذهن او نفوذ کرده و دلیل کارها و تصمیماتش را بداند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

اروین یالوم
مترجم: حسین کاظمی یزدی

گوینده

هوتن شاطری پور، کامبیز خلیلی

حجم (مگ)

450

مدت زمان (دقیقه)

940

دیدگاهی دارید؟