0

 

می ترسم بعد از مرگ هم کارگر باشم (صوتی)

توضیحات

کتاب «می‌ترسم بعد از مرگ هم کارگر باشم» مجموعه شعر «سابیر قبادی» با موضوع زندگی کارگران است. شاعر جوان کرد در این کتاب به بیان شاعرانه و اندوهناکی از لحظه‌های زندگی طبقه کارگر می‌گوید. سابیر هاکا برنده جایزه شعر کارگری در سال ۱۳۹۲ است. در نگاه سابیر هاکا به جهان و اشعارش در مورد کارگران شعار و تصنع دیده نمی‌شود و معصومیتی که در این نگاه وجود دارد همزادپنداری بیشتری برای مخاطب به وجود می‌آورد. نیروی پیش برنده او برای سرودن چنین اشعاری زندگی شخصی است و ازاین‌رو هر شعری که او درباره کارگران بسراید خالی از نمایش و تصنع خواهد بود.

خلاصه‌ای از کتاب صوتی می‌ترسم بعد مرگم هم کارگر باشم:

سابیر هاکا اشعار خود را بی‌پیرایه و بدون آلایش به کار می‌برد. او در سبک شعر سپید می‌سراید و شعرهایش ویژگی‌های شعر اجتماعی را در بر دارد. اشعار هاکا به نوعی در ادامه جریان سمبولیسم اجتماعی که با شعر ققنوس نیما شروع شد قرار دارد. البته سمبولیسم در اشعار هاکا گاه کمرنگ می‌شود و نمادها گاه جای خود را به واقعیات می‌دهند و به این ترتیب شعر اجتماعی برجسته شده و نمایان می‌شود.

شعر اجتماعی وقتی شکل می‌گیرد که شاعر به بیان مسائل اجتماع بپردازد و زمانی که این بیان اعتراضی و انتقادی باشد شعر سیاسی شکل می‌گیرد. هر دو نوع شعر در اشعار هاکا یافت می‌شود زیرا او به بیان واقعیات زندگی کارگران و جامعه کارگری می‌پردازد و زبان تلخ و گزنده او در بسیاری از اشعار انتقادی نیز هست. بیان مسائل عمیق بشری چه در لفافه بیان شود و چه شاعر به صورت صریح به آن بپردازد شعر اجتماعی نامیده می‌شود و با این تعریف از حافظ تا نیما شاعر اجتماعی هستند.

سابیر هاکا نیز مانند پیشینیان خود به بیان دردهای عمیق بشری ولی این بار به‌صراحت پرداخته است. تلخی گزنده، غم و اندوه و سیاهی درون اشعار او منجر به شکل‌گیری نوعی از شعر اجتماعی در قالب سپید گشته است که در عین استفاده از استعاره‌های زیبا ولی درگیر پیرایش و آلایش شعر نمی‌شود و بیان حقیقت را بر هر آرایه ادبی ارجحیت می‌دهد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سابیر هاکا

گوینده

سابیر هاکا

حجم (مگ)

24

مدت زمان (دقیقه)

40

دیدگاهی دارید؟