0

 

نامه‌ای که هرگز فرستاده نشد (صوتی)

توضیحات

کتاب صوتی نامه‌ای که هرگز فرستاده نشد اثری داستانی به قلم والری اوسیپف است که در سال‌های حیات حاکمیت شوروی نوشته شده است. در این کتاب به نامه‌های پرتب‌وتاب زمین‌شناسی گوش خواهید داد که قلم به دست گرفته و برای همسر خود از روزهایی می‌نویسد که در بحبوحه‌ی مأموریتی دشوار سپری می‌شوند.

روسیه دستخوش تحولاتی عظیم است. انقلاب بلشویکی از راه رسیده، و همچون زلزله‌ای که پس‌لرزه‌هایی بی‌شمار را پدید آورده، خیل عظیمی از تحولات تکان‌دهنده را از پی خود به همراه آورده است. در این میان، زمین‌شناسی به نام کنستانتین، از سوی مقامات، مأمور یافتن رگه‌های الماس در معادن سیبری می‌شود.

در این مأموریت همراهانی نیز با او همسفر می‌شوند. در ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود، اما رفته‌رفته مشکلاتی سد راه گروه می‌شود؛ تا جایی که درست زمانی که موفقیت نزدیک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، فاجعه‌ای باورنکردنی رخ می‌دهد؛ حال، نبرد برای پیروزی، تبدیل به نبرد برای بقا شده است…

ماجراها در کتاب نامه‌ای که هرگز فرستاده نشد (letter never sent) از زبان کنستانتین، و از خلال نامه‌های او به همسرش، وروچکا روایت می‌شود؛ نامه‌هایی که گویی سرنوشتشان این است که هرگز به مقصد نرسند. با وجود این، کنستانتینن می‌نویسد- بی‌آنکه در انتظار پاسخی باشد. او می‌نویسد تا روح خود را التیام بخشد؛ می‌نویسد تا شعله‌ی حیات در وجودش خاموشی نگیرد؛ می‌نویسد تا بتواند ادامه دهد. و برای نوشتن نیز هیچ حدومرزی نمی‌شناسد: از درد هجران محبوب و شوق دیدار دوباره‌ی او، تا پیش‌پاافتاده‌ترین جزییات مربوط به کار و سفر؛ هر چیزی می‌تواند مضمون نامه‌های یک زمین‌شناسِ دور از خانه و کاشانه باشد!

در پایان باید گفت کتاب نامه‌ای که هرگز فرستاده نشد، دارای تمام مشخصه‌های یک داستانِ نمونه‌وار روسی است. زبان شورانگیز و آتشین، شخصیت‌پردازی هنرمندانه، غور در زندگی، توصیف‌های جاندار از محیط و آدم‌ها و بسیاری مولفه‌های دیگر (که نظیرش را در آثار بزرگانی چون تولستوی، داستایوفسکی و چخوف دیده‌ایم) در این رمان کوتاه والری اوسیپف (Valeri Osipov) به خوبی نمایان‌اند؛ خلاصه‌ی کلام اینکه علاقه‌مندان به ادبیات روسیه بی‌شک از گوش سپردن به این اثر صوتی پشیمان نخواهند شد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

والری اوسیپف
مترجم: باقر مومنی

گوینده

مهبد قناعت پیشه

حجم (مگ)

79

مدت زمان (دقیقه)

85

دیدگاهی دارید؟