72

 

نمونه هایی از نثر فارسی – بخش ۱ – آثار پیشینیان


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

نمونه‌های نظم و نثر فارسی (جلد ۱)

از اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری، تقریبا همدوش با نثر ساده و بی تکلفی که دنباله نثر دوره سامانی وغزنوی بود، شیوه‏ای در نثر فارسی بوجود آمد که بتدریج آن را از صورت ساده و روان و مرسل و دور از تکلفات و پیرایه‏ های لفظی و آرایشهای صوری دور ساخت و در طی قرنهای ششم و هفتم تقریبا جای آن را بگرفت. دلایل عمده‏ این تحول را در عوامل ذیل می‏توان خلاصه کرد: گذشتن مدتی بالنسبه مدید از حمله عرب و انقطاع تدریجی رابطه ادبی ایرانیان با گذشته خود.

نفوذ و قوت روز افزون دیانت اسلام و علوم متعلق بدان، همچون علم قراءت و تفسیر و فقه و کلام، که خود متضمن رواج و اشاعه زبان و ادب عرب نیز بود و درک و فهم و تعلم و تعلیم این علوم جز با اطلاع بر دقایق آن زبان‏ امکان نداشت، و ایجاد مدارس متعدد علوم دینی در نقاط مختلف ممالک اسلامی از جمله ایران. کثرت مولفات بدیع در ادب وبلاغت عرب که مدار آن بیشتر بر توجه به بدایع لفظی و ارزش خاص لفظ در کلام بود، ورغبت فراوان نویسندگان و منشیان و مترسلان در فراگرفتن فن انشا و ترسل بدین آثار.

پیمودن نثر فارسی مراحل ابتدایی خود را در شیوه ساده نویسی و رسیدن آن بذروه کمال خود در این طریق، میل و توجه خاص نویسندگان فارسی زبان بر متوقف نماندن این سیر تکاملی، وتحقق بخشیدن بدان بوسیله سرمشق قرار دادن آثار مصنوع و متکلف ادب عرب، و بوجود آوردن آثاری شبیه بدان درنثر فارسی.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

علی اکبر فرزام پور

تعداد صفحات

371

حجم (مگ)

5.8

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلفان: حسین بحرالعلومی، سیدمحمد دبیرسیاقی، علی‌اکبر فرزام‌پور
ناشر: پیمان
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 8fa0.8
سال چاپ: 1363
نوبت چاپ: 2
تیراژ: 3000 نسخه
تعداد صفحات: 560
قطع و نوع جلد: وزیری

دیدگاهی دارید؟