0

 

همه چیز درباره ایدز (صوتی)

توضیحات

ایدز نام بیماریِ ویروسی شناخته‌شده‌ای است که متأسفانه هر ساله گریبانگیر درصد قابل توجهی از مردم در سرتاسر جهان می‌شود. این بیماری با ورود ویروس HIV به بدن ایجاد می‌شود؛ ویروسی که سازوکار دفاعی انسان را با اختلالات جدی مواجه کرده، و در موارد حاد، ظرف مدت زمانی نه چندان طولانی، زمینه‌ی ابتلای فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌های فرصت‌طلب را فراهم می‌کند.

متخصصان وجود سه مرحله‌ی اصلی را در این بیماری تشخیص داده‌اند؛ مرحله‌ی نخست دوره‌ی عفونت حاد نام دارد؛ بیمار در این مرحله معمولاً علائم ابتلا به انواع خفیف آنفولانزا را از خود نشان می‌دهد. مرحله‌ی دیگر دوره‌ی نهفتگی نام دارد؛ در این مرحله ویروس به آهستگی در بدن گسترش می‌یابد اما فرد علائمی از خود بروز نمی‌دهد. واپسین مرحله همان است که اصطلاحاً «ایدز» خوانده می‌شود؛ در این دوره شمار سلول‌های CD4+ T در بدن بیمار به کمتر از دویست سلول در هر میکرولیتر می‌رسد. خشایار فخریان در کتاب صوتی همه چیز درباره ایدز تمام این مراحل را با دقت توضیح داده است.

علاوه بر این، او در فصول مختلف اثر خود، مطالبی جالب توجه درباره تاریخچه‌ی پیدایی و فراگیری این ویروس در جهان، و اصلی‌ترین راه‌های ابتلا به آن بیان کرده و در فصلی مجزا، هر آنچه را که دانستنش برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی لازم به شمار می‌رود، با شنوندگان کتاب خود در میان گذاشته است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

خشایار فخریان

گوینده

نسترن حسنی

حجم (مگ)

75

مدت زمان (دقیقه)

79

دیدگاهی دارید؟