2

 

همه چیز از هم می‌پاشد (صوتی)

توضیحات

همه چیز از هم می‌پاشد

کتاب صوتی همه چیز از هم می‌پاشد، اثر چینوا اِچه‌بی از نخستین رمان‌های آفریقایی بر پایه‌ی الگو‌های کهن است که تحسین منتقدان جهان را برانگیخته و شاهکار اچه‌بی محسوب می‌شود.

شخصیت اصلی این رمان «اوکنک و» مردی مورد احترام است که به سنت‌های بومی احترام می‌گذارد و تا درجه بالای سلسله مراتب القاب طبقاتی پیش می‌رود. او جنگجو و خشن است اما از طرف دیگر بسیار مهربان و پر عاطفه. وی هر گونه نشانه نرمش را با برجسب زنانه پس می‌زند که به مرور توازن خود را در برخورد با اندیشه‌های تازه‌تر از دست می‌دهد و فرو می‌پاشد. در نهایت آنچه پیش رو است پیچیدگی و غنای جامعه سنتی آفریقا پیش از اشغال آن سرزمین به دست استعمارگران را به نمایش قرار داده و همانگونه که فروپاشی شخصیت اصلی داستان را به تصویر می‌کشد فرو پاشی نهادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی یک جامعه را نیز توصیف می‌کند.

“همه چیز فرو می‌پاشد” (Things fall apart) داستانی درباره‌ی وضعیت کشورهای استعمار شده آفریقایی است؛ روایتی از موقعیت جوامع آفریقایی که در هنگام ورود مبلغان مسیحی و استعمارگران اروپایی دچار بحران و فروپاشی شدند. نویسنده به توصیف وضعیت کشور خود در این شرایط می‌پردازد و در میان روایت اصلی خود، نگاهی به آداب و سنن جامعه‌اش دارد و از این طریق انتقاد خود را نیز نسبت به مردم سرزمین خود وارد می‌کند.

بیشتر داستان در روستای اوموفیا در کرانه‌ی شرقی رود نیجر رخ می‌دهد و نزاع فرهنگ سنتی بومیان را با استعمارگران در سال‌های پایانی قرن نوزدهم به تصویر می‌کشد.

کتاب همه چیز از هم می‌پاشد به بیش از پنجاه زبان ترجمه شده و بیش از هشت میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به‌فروش رسیده است. این رمان در بسیاری از کشورهای جهان از آفریقا گرفته تا امریکا و اروپا در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. این اثر توانست جایزه بین‌المللی “من بوکر” و جایزه ملی نیجریه را به دست آورد و همچنین نامزد دریافت جایزه نوبل در سال ۲۰۰۹ نیز شد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

چینوا اچه بی
مترجم علی هداوند

گوینده

شهره روحی، افشین اعتماد

حجم (مگ)

195

مدت زمان (دقیقه)

430

دیدگاهی دارید؟