0

 

پنجاه سال مبارزه در کردستان

توضیحات

پنجاه سال مبارزه در کردستان: خاطرات نوری شاه ویس

کتاب حاضر ترجمه خاطرات ‘نوری شاه ویس’ از مبارزان و فعالان سیاسی کردستان عراق است. وی در سال ۱۹۲۲م. در شهر سلیمانیه عراق, در خانواده‌ای مبارز متولد شد. نوری برای کسب استقلال و آزادی کردستان عراق کوشش نمود. در سال ۱۹۳۵در سن ۱۳سالگی, همراه اتحادیه دانش آموزان کرد, به ‘جمعیت آزادی کردستان ‘پیوست.

در سال ۱۹۳۸در کنار چندتن, سازمانی سیاسی و با تاثیر انقلاب ‘گاریبالدی ‘پدید آورد که ‘جمعیت دارکه‌ر ‘نام داشت. این جمعیت در سال ۱۹۳۹به حزب هیوا (امید) پیوست (نوری شاه ویس, در هریک از این سازمان‌ها با وجود جوانی و سن کم, عضو کادر رهبری بود). در سال ۱۹۴۶به عضویت کمیته مرکزی پارت دموکرات کردستان عراق در آمد.

اندکی بعد عضو دفتر سیاسی گردید. او تحصیلاتش را تا به دست آوردن مدرک مهندسی ادامه داد. پس از روی کار آمدن عبدالکریم قاسم, در مقام معاون و جانشین رییس کانون مهندسین عراق فعالیت داشت و با فعالیت وی ‘انجمن صلح و دوستی مردم عراق ‘تاسیس گردید. با توجه به این که حکومت ‘عبدالکریم قاسم ‘ به وعده‌های خود عمل نمی‌کرد نوری شاه ویس همراه گروهی از مبارزین کرد به کوهستان‌های عراق پناه برد و به مبارزه نظامی روی آورد.

در سال ۱۹۷۰پیمان صلحی بین حکومت عراق و جمعی از مبارزین کرد بسته شد که ۱۱ ‘آزار’ نام داشت. پس از آن, نوری شاه ویس در سمت وزیر کار وارد کابینه عراق شد و در همان حال عضو کمیته آشتی و اجرای پیمان ۱۱ آزار نیز بود اما چون این پیمان نامه‌ها به نتیجه نرسید باز هم راهی کوهستان‌های کردستان و ادامه مبارزه شد.

در سال ۱۹۸۰نوری شاه ویس به عضویت کمیته مرکزی و دفتر سیاسی پارت دموکرات خلق کردستان, انتخاب شد و سرانجام در سال ۱۹۸۳بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

نوری شاه ویس

مترجم

عمر فاروقی

حجم (مگ)

1.8

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

تعداد صفحات

113

دیدگاهی دارید؟