0

 

پیروزی آینده دموکراسی

توضیحات

توماس مان نویسنده مشهور آلمانی که از ابتدای دهه ۱۹۳۰ نسبت به خطر نازی‌ها حساسیت نشان داده بود و پس از قدرت گرفتن آنها سکوت نکرده و در برابر آنها ایستادگی کرده بود، سرانجام مجبور به مهاجرت از کشورش می‌شود.

وی یک سال مانده به آغاز جنگ جهانی دوم و در یک سخنرانی، نسبت به خطر فاشیسم هشدار داده و در زمانه‌ای حساس، به واکاوی اندیشه‌های برتری‌جویانه و بیمارگونه نازی‌ها پرداخته و با تکیه بر شرافت انسانی، عدالت، آزادی و حقیقت، امیدوارانه از پیروزی نهایی دموکراسی سخن می‌گوید و محکم در مقابل دیگرستیزی‌ها، دیوارکشی‌ها و نفرت‌پراکنی‌ها می‌ایستد (چنانچه پس از جنگ نیز امیدوارانه از برچیدن دیوار و یک آلمان سخن می‌گوید) سخنرانی توماس مان را دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در کتابی با نام «پیروزی آینده دموکراسی» به فارسی ترجمه کرده است. مترجم که در سال ۱۳۵۵ سفری به لهستان داشته و توصیفات خواندنی از آشویتس بدست می دهد، اسلامی ندوشن در بخشی با نام «فاشیسم چیست و چگونه پدید آمد» می‌نویسد:«وقتی به آشویتس رسیدیم، دنیای دیگری بود. در نظر اول، کسی که وارد نباشد از عمق وحشتی که در درون آن نهفته است باخبر نمی‌شود. مکانی است مانند مکان‌های دیگر.

خانه‌های دوطبقه ساخته شده با آجر قرمز. آجر قرمز رایج‌ترین مصالح روکار لهستان است، خیابان‌های منظم، نه تنگ و فراخ، دو سوی رهگذرها درختکاری، که همگی نسبتاً جوان می‌نمودند. بر سر هم، راه ناحیه شبیه به یک شبانه‌روزی دانشگاه بود که قدری با عجله و به صورت گذرا ساخته شده باشد. ساختمان‌ها شماره‌بندی شده بودند، ولی روبه‌روی شما، دروازه بی‌بازگشت بود»

توضیحات تکمیلی

نویسنده

توماس مان

مترجم

محمدعلی اسلامی ندوشن

حجم (مگ)

1.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

تعداد صفحات

117

دیدگاهی دارید؟