0

 

چگونه با همکاران خود کنار بیاییم (صوتی)

توضیحات

به سر بردن در محیط کار و ارتباط با همکاران مختلف که هر کدام ویژگی‌های شخصیتی‌ خاص خود را دارند، برای بسیاری از افراد در حکم تحمل یک عذاب الیم است. به راستی نیز (اگر نخواهیم خودمان را گول بزنیم و با جملات کلیشه‌ای به خود بقبولانیم که آدم‌ها همه خوب و دوست‌داشتنی و غیره‌اند)، باید در کمال تأسف اذعان کرد که هر روزِ خدا سر و کله زدن با بعضی از آدم‌ها، دست‌کمی از تحمل شدیدترین عذاب‌ها و شکنجه‌های روانی ندارد!

اطراف هر کدام از ما احتمالاً مملو است از آدم‌های پرتوقع، نق‌نقو، گوشت‌تلخ، عصبی، مغرور، بی‌مسئولیت، سبک‌سر و … . نکته‌ی ناراحت‌کننده‌تر در این میان این است که چه بسا خود ما نیز در نظر دیگران تجسم یکی از همین صفات باشیم! با این وصف سخت است انتظار داشته باشیم که محیط کار برایمان جایی همواره دلپسند و آرامبخش باشد، و شرایط را به بهترین وجه برای ایفای مسئولیت‌هایمان مهیا کند.

با این همه، می‌توان به تغییر و اصلاح شرایط نامطلوبِ کاری امید داشت. آلن دوباتن در کتاب صوتی چگونه با همکاران خود کنار بیاییم (How to get on with your colleagues)، راهکارهایی ارائه داده تا به ما در این مسیر یاری رساند. به باور او آدم‌ها را می‌توان به چند تیپ شخصیتی متفاوت تقسیم کرد. صرف آگاهی از ویژگی‌های افراد متعلق به این تیپ‌های شخصیتی، تا حدود زیادی باعث می‌شود که ما آمادگی برخورد با رفتارهای گوناگون در محیط کار را داشته باشیم.

مضاف بر این، مجموعه‌ی ویژگی‌های شخصیتی‌ای که یک فرد را در محیط کار به عاملی آزاردهنده بدل می‌کنند، چندان زیاد نیستند. دوباتن در بخش دوم کتاب خود مهم‌ترینِ این ویژگی‌ها را برشمرده، و راه مقابله با تأثیرِ آنان را نیز گوشزد کرده است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: مهرطلبی، بدگمانی، خوشبینی مفرط، منفی‌بافی، تعلل و …

در پایان باید گفت که این اثر برای تمام کارکنانی‌ نوشته شده که به نحوی از حضور در محیط کار خود رنج می‌برند و از تعامل سازنده با همکاران خود عاجزند. اما اگر بخواهیم تنها یک گروه را مخاطب اصلی کتاب بدانیم، آن گروه مدیران و کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌ها خواهند بود.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

آلن دوباتن
مترجم: افسانه قره داغی

گوینده

نسترن نجاران

حجم (مگ)

192

مدت زمان (دقیقه)

200

دیدگاهی دارید؟