0

 

کلارا و خورشید (صوتی)

توضیحات

کلارا و خورشید

تأملی تکان‌دهنده درباره عشق و تنهایی… کتاب صوتی کلارا و خورشید به قلم برنده جایزه نوبل ادبیات، کازوئو ایشی گورو است. ماجرای این رمان پرفروش نیویورک تایمز درباره رباتی هوشمند است که می‌خواهد روابطی دوستانه با انسان‌ها برقرار کند و درکی از عواطف انسانی داشته باشد. گفتنی‌ست این اثر در سال ۲۰۲۱ نامزد فهرست طولانی جایزه بوکر شده است.

درباره کتاب صوتی کلارا و خورشید:

«هر چند وقت یک بار، کتابی از راه می‌رسد که دیدگاه ما را نسبت به جهان تغییر می‌دهد. این رمان باشکوه از برنده جایزه نوبل ادبیات، مواجهه جالب هوش مصنوعی با زندگی انسان‌ها را نشان داده و از نقشی که این پدیده در آینده ما دارد، سخن می‌گوید.» این جملات بخشی از نقد مثبت آسوشیتدپرس، رسانه معتبر آمریکایی، بر کتاب کلارا و خورشید (Klara and the Sun) است که همچون سایر منتقدان ادبی و خوانندگان به تحسین این اثر پرداخته است.

این رمان که هشتمین کتاب کازوئو ایشی گورو محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و داستانی علمی – تخیلی و دیستوپیایی (پادآرمانشهری) دارد. همچنین به خوبی توانسته تصویری از ماهیت شگفت‌انگیز و اسرارآمیز قلب انسان ارائه بدهد و این پرسش اساسی را در ذهن ایجاد کند که به راستی عشق ورزیدن به چه معناست.

ماجرای کتاب کلارا و خورشید در زمانه‌ای رخ می‌دهد که کودکان برای افزایش توانایی‌های تحصیلی خود مهندسی ژنتیکی می‌شوند و تمامی آموزش‌های خود را به تنهایی در خانه و بر روی صفحه‌ای دیجیتالی می‌بینند. به همین خاطر محدودیت‌های فراوانی برای اجتماعی شدن کودکان وجود دارد و تنها والدینی که درآمد خوبی دارند می‌توانند یک همراه همیشگی برای فرزندان خود بخرند. کلارا نیز نام یکی از همین ربات‌هاست که به عنوان یک دوست و همراه مصنوعی در ویترین فروشگاه‌‌ها به خانواده‌ها فروخته می‌شود. هرچند کلارا بسیار باهوش و آگاه است اما درک چندانی از جهان انسانی ندارد. همچنین او انرژی خود را از خورشید می‌گیرد و مدام نیاز دارد تا در معرض نور آفتاب باشد.

سرانجام یک روز دختری ۱۴ ساله به نام جوزی او را از پشت ویترین مغازه می‌بیند و او را به منطقه‌ای دورافتاده در یک دشت می‌برد. جایی که جوزی با مادرش زندگی می‌کند و خودش نیز درگیر یک بیماری است.

نویسنده در رمان کلارا و خورشید مواجهه جذاب این دو شخصیت را به خوبی به تصویر کشیده و تعلیق‌های فراوانی را در جای جای داستان قرار داده است. پس اگر علاقه‌مند به قصه این کتاب صوتی شدید، شنیدن آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

کازوئو ایشی گورو
مترجم شیرین شکراللهی

گوینده

مریم پاک ذات

حجم (مگ)

307

مدت زمان (دقیقه)

690

دیدگاهی دارید؟