36

 

کیوان نامه (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کیوان نامه(عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی)

شماره بازیابی: ۳/ ۹۱۳۹
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-41751
زبان اثر: فارسی
سر شناسه: ک‍ی‍وان‌ ق‍زوی‍ن‍ی‌، ع‍ب‍اس‍ع‍ل‍ی‌، ۱۲۴۰-۱۳۱۷٫
عنوان و نام پدیدآور: کیوان نامه/ عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی
کاتب: : عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی
نام خاص و کمیت اثر: ص۳۶۹- ۴۷۹٫
قطع: ‮؛ شش، ‭۲۴۴‬، ده برگ، سطور و اندازه‌ها مختلف، اندازه متن: ‭۱۶/۲‬*‭۲۲/۱‬‬.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:«عباس (کیوان) بن اسمعیل بن علی بن معصوم القزوینی (کیوان) در ۴ شنبه ۲۴ ذی‌حجه سنه ۱۲۷۷ هجری در شهر قزوین محله شیخ آباد از مادر بزاد تا سنه ۱۳۰۰ در قزوین به دروس اسلامیه مشغول بود».
انجام:«و شدند چون اهل سایر بلاد که همه ساله در ایام نوروز چنین‌اند که در خانه خود نمی‌نشینند و علاج واقعه مهمان را پیش از وقوع می‌نمایند».
عبارات عربی نسخ.
تزئینات متن:بخش‌هایی از نسخه نشانی‌ها به شنگرف.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:دفتری خط دار.
تزئینات جلد:مقوا، رویه کاغذ ابر و باد، عطف و گوشه‌ها تیماج قهوه‌ای، قطر: ۲/۳٫
در آغاز نسخه تصویر مؤلف و دو رباعی از او به خط خودش آمده است، پس از آن دو صفحه فهرست کتاب عرفان نامه.
دارای یادداشت‌های مطالعه و حواشی سلطان القرایی بیشتر بر مطالب کتاب اول، پشت سمت راست بالای همه برگ‌ها نام کتابها به مانند سرصفحه نوشته شده است.
در بالای همه صفحات هم موضوعی که از آن بحث شده نوشته شده است.
بین هر کتاب صفحاتی سفید مانده است.
شش برگ از آغاز و ده برگ از پایان نسخه سفید و نانوشته است.
نسخه دیگری از این کتاب به شماره ۱۱۱۸۸در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود (جلد سوم؛ با یادداشت معرفی مؤلف و کتاب از نورالدین مدرس چهاردهی).
۲
دارای اضافات و اصطلاحات و خط خوردگی‌هایی از مؤلف در حاشیه صفحات.
۴مؤلف، کاتب نسخه نیز می‌باشد.
نویسنده در مقدمه جایی که تعداد فصول کتاب را می‌باید بنویسد نانوشته گذارده که نشان می‌دهد هنوز کتاب به تحریر نهایی نرسیده بوده است. اما نسخه ما این چهار فصل را دارد:
فصل نخستین: در درس و تألیف.
فصل دوم: در رنجهایی که نگارنده برای علم و دین کشیده و هنوز به رنج اندر است تا بمیرد و از این گونه رنجها برهد.
فصل سیم: در بیان خلاصه معلومات نگارنده که پس از این همه رنج در باب علوم چه فهمیده و در امر دین چه.
فصل چهارم: در تغییر عادات و رسوم ایرانیان در این هفتاد سال که نگارنده دیده.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط: نستعلیق تحریری.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱بخشی از کتاب در پایان نسخه تکرار (فصل ۲۱) و در این تکرار تفاوتهایی پیدا کرده است. به این صورت که فصل ۲۱ تا ۲۳ در تحریر اول در صفحات ۲۵۷- ۲۷۳ نوشته شده‌اند ولی در تحریر بعدی، کتاب در فصل ۲۱: در بیان عرفان عملی پایان یافته است (ص ۲۷۵- ۳۰۰).
مشخصات اثر:
شکل و سجع مهر:
یادداشتهای تملک:
متن یادداشت:
دارای مهر کتابخانه جعفر سلطان القرایی.
نسخه از جعفر سلطان القرایی در آذر ۱۳۴۸ش خریداری شده است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۲/ ۲۹، صفحه ۷۹۹- ۸۰۱٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: زندگی خود نوشت اوست که به خواهش میرزا حسین صدرایی وکیل مشورتخانه ایران در ۱۳۴۶ ق نوشته است. او در مقدمه تذکر داده که پیش از این هم دوره زندگانی اش را مختصرتر در دوره کیوان نوشته بوده است (ص ۳۷۹).
صحافی شده با: عرفان نامه/ عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی۵۱۵۶۶۶
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): شرح حال
تاریخ: ۲۰۱۵۰۹۱۹
محل و شماره بازیابی: ۱۸۵۳۹۰

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

250

حجم (مگ)

44

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟