0

 

گناه ویس

توضیحات

نویسنده با استناد از چند منظومه عاشقانه ایرانی ـ همایی و همایون, خسرو و شیرین, و ویس و رامین ـ همچنین با شواهدی از متون دیگر, بر آن است این نکته را یادآور شود که ‘اندیشه ایرانی درباره هنجار و چگونگی رفتار اجتماعی زنان و مردان, به اعتبار جایگاه جنسی آنان است .

‘وی خاطر نشان می‌کند : ‘از فرودستی و کهتری جنس مادینه به‌ویژه هنگام حکایت کردن داستان عاشقانه و درباری, کمتر آشکارا به‌صراحت یاد می‌شود, اما در خلال گفته‌ها و سروده‌ها و رفتار و کردار قهرمانان داستان می‌توان مشاهده کرد که چگونه همه نهادهای اجتماعی و مفاهیم جمعی رو به سوی آن دارد که زن را محدود و منحصرا متکی و پایبند به وظایف جنسی‌اش سازد .

از پس آن, کار او را رایگان و بی مزد و منت به شمار می‌آورد و از مستقل اندیشیدن و تلاش و کار در جامعه باز می‌داردش تا فرمانبرداری و کهتری او را تضمین کند .چنین است که نیمی از جامعه, همانند ویس در داستان ویس و رامین, به‌رغم مقاومت بیهوده آغازین خویش, ناگزیر تن به ارتکاب گناهی خواهند سپرد که جامعه آن را پیش از زادن آنان برایشان مقرر داشته است ;چونان نفرینی شوم …

گناه از بی منطقی بیهوده‌ای است که بر اثر آن ارتباط زن و مرد در قالب و چارچوبه‌ای غریب و ناموزون شکل می‌گیرد .در این حادثه شگرف که آفریده اشتباهاتی ناخواسته است, بی عدالتی پدید می‌آید و زمینه را چنان می‌چیند که گناهانی قهری و نادلخواه را به زن می‌بندد و گاه مرد گناه‌کار را پاکدامن می‌شمارد .

در حقیقت, همه گونه روابط و پیوند زن و مرد است که در نهایت بد تعریف می‌شود و به دروغ آلوده می‌گردد ; گرچه همه چیز در این آشفتگی, ظاهرا فقط به سود مردان جلوه می‌کند .’…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

کتایون مزداپور

حجم (مگ)

7.5

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

263

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌81-49022
سرشناسه مزداپور، کتایون‌،
عنوان و نام پدیدآور گناه ویس‌/ تالیف کتایون مزداپور.
مشخصات نشر تهران‌: اساطیر، 1382.
مشخصات ظاهری 261ص.
فروست انتشارات اساطیر؛2/358.
یادداشت چاپ دوم:1392.
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. [259] – 261.
موضوع زنان و ادبیات
موضوع ادبیات فارسی — تاریخ و نقد
رده بندی کنگره PIR4009/ز9م4 1382
رده بندی دیویی 8فا0/008352-

دیدگاهی دارید؟