0

 

۴۰ حکایت از سعدی با صدای خسرو شکیبایی (صوتی)

توضیحات

حکایت از سعدی

کتاب ۴۰ حکایت از سعدی توسط ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف، ملقب به سعدی شیرازی نوشته شده‌است. این کتاب مجموعه‌ای چهل حکایت از کتاب گلستان سعدی است. کتاب گلستان سعدی در سال ۶۵۶ نوشته شده‌است. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های نثر فارسی است. کتاب گلستان سعدی، به گفته استاد محمدعلی همایون کاتوزیان چند ماه پس از اتمام کتاب بوستان سعدی نوشته شده‌است. سعدی در کتاب گلستان حکایتهای پندآموز بسیاری را در غالب داستان بیان کرده‌است.

داستانهای این کتاب بهترین منابع برای آموزش و یادگیری مضامین والای اخلاقی هستند. سعدی شیرین سخن بسیار پیش‌تر از بزرگان ادبیات اروپا مانند شکسپیر دست به نوشتن آثار بزرگ ادبی زده‌است. کتاب گلستان ترکیبی از نثر و نظم با هم است. این ترکیب یکی از خارق العاده‌ترین آثار ادبی ایران و جهان را خلق کرده‌است. گلستان سعدی هشت باب سیرت پادشاهان، اخلاق درویشان، فضیلت قناعت، فوائد خاموشی، عشق و جوانی، ضعف و پیری، تاثیر تربیت و آداب صحبت را دارد. هر کدام از این هشت باب سعدی به گروه‌های مختلف انسان‌ها مانند جوانان، پیران، ثروتمندان، فقرا و کودکان آداب زندگی را می‌آموزد. ترکیب نظم و نثر حکایات این کتاب باعث موزون بودن، وزن شعری شده‌است.

از کتاب گلستان چند نسخه خطی بسیار قدیمی وجود دارد. قدیمی‌ترین نسخه خطی این کتاب مربوط به سال۶۶۸ هجری است. البته به علت قدیمی بودن، اطلاعات آن زیاد قابل شناسایی نیست. نسخه دوم مربوط به سال ۷۲۰ هجری است. این نسخه اصیل و زیبا به عنوان منبع معتبر کتاب گلستان سعدی در کتاب‌خانه ژنو نگه‌داری می‌شود. دو نسخه دیگر از سال‌های ۷۲۶ و ۷۶۶ نیز وجود دارد. گردآوردنده‌ی نسخه اول علی ابن احمد بن ابی بکر بیستون است.

نام او به عنوان یکی از مشهورترین گردآورندگان کتاب گلستان شناخته می‌شود. نسخه نوشته شده در سال ۷۶۶ در موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود. کتاب گلستان سعدی یک نسخه خطی دیگر نیز دارد. این نسخه در سال ۷۷۰ نوشته شده و در دهلی نو نگه‌داری می‌شود.

کتاب گلستان تاکنون بارها و بارها به زبان انگلیسی، هندی، روسی، آلمانی و فرانسوی ترجمه شده‌است. یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب‌های تالیف شده از داستان‌ها و حکایات گلستان سعدی، به قلم احسان چریکی است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سعدی

گوینده

خسرو شکیبایی

حجم (مگ)

30

مدت زمان (دقیقه)

90

دیدگاهی دارید؟