0

 

مظفر بقایی به روایت اسناد ساواک (جلد اول)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب حاضر، جلد اول از مجموعه اسناد ساواک، درباره دکتر مظفر بقایی، یکی از چهره های سیاسی تاریخ معاصر ایران است. اسناد این جلد، از شهریور ۱۳۲۸ تا اسفند ۱۳۴۰ را دربر می گیرد که شامل مکاتبات و گزارش های فرمانداری، شهربانی، ستاد ارتش، رکن دوم، ساواک و ادارات دیگر از فعالیت های نام برده است.
اسناد به ترتیب تاریخی تنظیم شده اند و درکنار متن حروفچینی، تصویر اسناد نیز قرار گرفته همچنین بسیاری از اسناد دارای توضیحاتی درباره اسامی و رویدادهای مندرج در متن اسناد هستند. در ابتدای کتاب خلاصه ای از زندگی و فعالیت های سیاسی، مشاغل مهم و اندیشه ها و دیدگاه های دکتر مظفر بقایی آورده شده است.
در پایان، نمایه اسامی و تصویر چند سند در ارتباط با موضوع، نیز عکس هایی از دکتر بقایی چاپ گردیده است.

دکتر مظفر بقایی کرمانی (۱۳۶۶ ـ ۱۲۹۰) یکی از بحث‌انگیزترین چهره‌های سیاسی ایران بوده است. اسناد کتاب دوجلدی مربوط به دکتر مظفر بقایی، از شهریور ۱۳۲۸ آغاز شده است. در این ایام، عمر دوره پانزدهم مجلس شورای ملی خاتمه یافته و نمایندگان آماده انتخابات دوره شانزدهم شدند.

آخرین سند جلد دوم این مجموعه، با سند آبان ۱۳۵۷ پایان یافته است. در این سند گزارش ساواک از حزب زحمتکشان و نظر اعضای این حزب نسبت به دکتر بقایی در این مقطع مشخص شده است. این اسناد دربردارنده مکاتبات و گزارش‌های فرمانداری، شهربانی، ستاد ارتش، رکن دوم، ساواک و … از فعالیت‌های دکتر مظفر بقایی است. اسناد این کتاب تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های دکتر بقایی است که از دید مراکز گزارش‌کننده مخفی نمانده، در حالی که بسیاری از فعالیت‌ها به سرانجام رسیده و آنها از کم‌وکیف آن بی‌خبر مانده‌اند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

به کوشش: . مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات

تعداد صفحات

450

حجم (مگ)

6.4

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌81-39816
عنوان و نام پدیدآور مظفر بقایی به‌روایت اسناد ساواک‌
مشخصات نشر تهران‌: وزارت اطلاعات‌، مرکز بررسی اسناد تاریخی‌، 1382
مشخصات ظاهری ج.: مصور، نمونه، عکس.
وضعیت فهرست نویسی فاپا(برون‌سپاری)
موضوع بقائی کرمانی‌، مظفر، 1291 – 1366 .
موضوع سازمان اطلاعات و امنیت کشور — اسناد و مدارک
موضوع ایران — تاریخ — پهلوی، 1320 – 1357 — اسناد و مدارک
شناسه افزوده ایران. وزارت اطلاعات. مرکز بررسی اسناد تاریخی
رده بندی کنگره DSR1486 /ب7م6 1382
رده بندی دیویی 955/08240727

دیدگاهی دارید؟