0

 

مظفر بقایی به روایت اسناد ساواک (جلد دوم)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

مجموعه حاضر جلد دوم از کتاب “مظفر بقایی به روایت اسناد ساواک” است که طی آن، اسناد مربوط به فعالیت‌های نامبرده از تاریخ ۱۳۴۱/۱/۷ تا ۱۳۵۷/۸/۱۳ درج گردیده است.
گفتنی است مظفر بقایی در سال ۱۲۹۱ ه . ش در کرمان متولد شد و پس از تحصیل در دارالفنون به پاریس رفت و در رشته فلسفه از دانشگاه سوربن فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به ایران بازگشت و مدتی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. وی در دوره پانزدهم مجلس شورای ملی به مجلس راه یافت و وارد صحنه سیاست شده در پی آن، حزب زحمتکشان ملت ایران را تاسیس کرد.
چندی نیز در دوران پهلوی زندانی شد. وی در دوران انقلاب برای حفظ نظام شاهنشاهی تلاش کرد. از همین‌رو، در سال ۵۹ دستگیر و روانه زندان شد. پس از آن به امریکا رفت و پس از بازگشت دستگیر و زندانی شد وی سرانجام در ۲۶ آبان ۱۳۶۶ در کرمان درگذشت. کتاب با فهرست اعلام و تصاویری از نامبرده به پایان می‌رسد.

دکتر مظفر بقایی کرمانی (۱۳۶۶ ـ ۱۲۹۰) یکی از بحث‌انگیزترین چهره‌های سیاسی ایران بوده است. اسناد کتاب دوجلدی مربوط به دکتر مظفر بقایی، از شهریور ۱۳۲۸ آغاز شده است. در این ایام، عمر دوره پانزدهم مجلس شورای ملی خاتمه یافته و نمایندگان آماده انتخابات دوره شانزدهم شدند. آخرین سند جلد دوم این مجموعه، با سند آبان ۱۳۵۷ پایان یافته است. در این سند گزارش ساواک از حزب زحمتکشان و نظر اعضای این حزب نسبت به دکتر بقایی در این مقطع مشخص شده است. این اسناد دربردارنده مکاتبات و گزارش‌های فرمانداری، شهربانی، ستاد ارتش، رکن دوم، ساواک و … از فعالیت‌های دکتر مظفر بقایی است. اسناد این کتاب تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های دکتر بقایی است که از دید مراکز گزارش‌کننده مخفی نمانده، در حالی که بسیاری از فعالیت‌ها به سرانجام رسیده و آنها از کم‌وکیف آن بی‌خبر مانده‌اند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

به کوشش: . مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات

تعداد صفحات

603

حجم (مگ)

10.3

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

ناشر: مرکز بررسی اسناد تاریخی
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 955.0820727
سال چاپ: 1383
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 3000 نسخه
تعداد صفحات: 592
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9645798019
شابک 13 رقمی: 9789645798015

دیدگاهی دارید؟