توضیحات
آدم از نظر قرآن
عنوان تألیف بیهیچ توضیحی در روی جلد، گویای محتوای آن نیست؛ زیرا بسیاری گمان بردهاند در این کتاب، چگونگی خلقت آدم از نظر و منظر قرآن بررسی میشود و حال آنکه چنین نیست، بلکه غرض مؤلف آن بوده که چون تا کنون به زبان فارسی کتابی مستدل و عقلی در فهم صحیح قرآن نگاشته نشده، طرحی نو در این زمینه پدیدآورد و در چند مجلد به حل و رفع مشکلات قرآن بپردازد.
همان مشکلاتی که اغلب مفسرین به وادی خزعبلات و خرافاتش کشاندهاند و این بدان معنی نیست که بدعتی نهاده، بلکه مقصود بیان مطلبی است که تا به حال از دید مفسران مکتوم مانده و بدان التفاتی نکردهاند، از این رو عبارت «منظری نو در فهم عقلی و استدلالی قرآن» روی جلد کتاب افزوده شد تا بیشتر گویای محتوای کتاب و هدف مؤلف باشد.
چون غرض خداوند از هر آنچه بر رسول(ص) خود نازل فرموده، هدایت و راهنمایی انسان به صراط مستقیم حق و حقیقت است و هدفی جز ارشاد خلق به مکارم اخلاق و نیل آنها به سعادت دارین و نجاتشان از شرور شیطان نفس ندارد، بنابر این از بیان هر مطلبی یک غرض و نیت ارشادی را برای آدم دنبال میکند؛ یعنی موضوع تمام مطالب قرآن، که وحی الهی است، انسان یا آدم، به طو عموم نه یک آدم خاص، است.
بنا بر دو اصل فوق، فهم موضوع اساسی قرآن؛ یعنی آدم، بدون دانستن مقدماتی چند امکانپذیر نیست، از جمله خلاصهای از علم معانی، بیان و آشنایی با تمثیلات، مجازات، استعارات، تشبیهات و کنایات لغات عرب که با لغات دیگر، مثل زبان فارسی، چندان تفاوتی ندارد؛ یعنی آنچه تحت عنوان «نمای گفتار» و «روح گفتار» در این کتاب آمده است، به همین سبب مؤلف، جلد اول که مقدمهای است بر مجلدات بعدی، به تبیین لسان قرآن پرداخته است که خواننده را آماده درک مشکلاتی میکند که پس از آن به شرح و بیانش میپردازد.
دیدگاهی دارید؟