0

 

پس از تاریکی (صوتی)

توضیحات

پس از تاریکی

هاروکی موراکامی در کتاب صوتی پس از تاریکی، شما را به گردشی شبانه در شهر توکیو می‌برد و به روایت فضای سردی می‌پردازد که در آن دختری جوان نیمه‌شب از خانه خارج می‌شود تا آن شب را بیرون از خانه بگذراند و در این ساعات اتفاقات مختلفی برایش رخ می‌دهد.

در شبی از شب‌های توکیو ماری که از خواب طولانی و در حقیقت اغمای خواهرش خسته شده در ساعت ۱۱:۵۶ دقیقه قبل از نیمه‌شب از خانه بیرون می‌رود تا آن شب را بیرون از خانه و در یک کافه سپری کند. او در این کافه با پسری به نام تاکاهاشی دیدار می‌کند. آن پسر در گذشته با اری خواهر ماری هم‌کلاس بوده و به او خبرهایی از خواهرش می‌دهد. ماری در پرسه شبانه خود با آدم‌های مختلف و عجیب و مکان‌های متفاوت و اتفاقات غریبی مواجه می‌شود و سعی می‌کند درون خود را نیز واکاوی کند.

رمان پس از تاریکی (After Dark) روایتی است از چندین ساعت زندگی شبانه در شهر توکیو واقع در ژاپن. شروع داستان از ساعت ۱۱:۵۶ دقیقه قبل از نیمه‌شب است و در فصل آخر در ساعت ۶:۵۲ دقیقه صبح به پایان می‌رسد. در فصل پایانی گویی زمان سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و نویسنده دیگر نمی‌تواند از هر دقیقه آن بگذرد.

شاید بتوان این رمان کوتاه را به دو بخش تقسیم کرد. در بخش اول و اصلی بعد از آشنایی و هم‌صحبتی ماری با تاکاهاشی، آن دو درگیر یک ماجرای انتقام‌جویی می‌شوند که بین یک گروه مافیایی ژاپنی و شخص دیگری به وجود آمده. در بخش دیگر که قسمت اسرارآمیز و مرموز داستان است، موراکامی ماجری اری خواهر ماری را به تصویر می‌کشد که به طور غیرعادی جلوی یک تلویزیون در اتاق خود به خواب رفته است.

هاروکی موراکامی (Haruki Murakami) در ابتدای هر فصل از رمان کوتاهش ساعت دقیق را اعلام می‌کند تا شما را با خود همراه کند. این کتاب نیز مانند دیگر آثار موراکامی جهان‌شمولی و نوع نگاه او به روابط انسانی در زندگی شهری کنونی را به تصویر می‌کشد.

داستان اصلی رمان به اتفاقات مختلفی گره خورده است. شخصیت اصلی رمان یعنی ماری همه‌ی زمان و انرژی خود را صرف خواندن درس کرده تا ضعف‌هایش را پشت کتاب‌ها پنهان کند. محوریت اصلی این داستان همچون دیگر آثار موراکامی تنهایی است، با این فرق که این بار زندگی شهری در داستان نقش پررنگی دارد. فضای داستان بسیار سرد است و این سردی به خوبی از رفتار و شخصیت ماری احساس می‌شود.

موراکامی در این کتاب سبک سورئال همیشگی خود را که در مرز با رئالیسم قرار گرفته حفظ کرده است. او در این اثر با ظرافت تمام میان روشنایی و تاریکی مرز باریک خاکستری کشیده و شخصیت‌های داستان را درست در این مرز خلق کرده تا باورپذیری بیشتری داشته باشند.

در این کتاب صوتی زمان و مکان دو عنصر مهم هستند. موراکامی در ساعت‌های گوناگون مکان‌های مختلفی از شهر توکیو را به شما نشان می‌دهد. هر چند داستان و شخصیت‌ها بیشتر حول محور ماری می‌گذرند با این حال شما به عنوان شنونده با فضاها و اتفاقات مختلفی مواجه می‌شوید.

موراکامی در بخش‌های زیادی از کتابش زبان به انتقاد باز می‌کند و مخالفت خود را با موضوع مدنظر بیان می‌کند. او به عنوان نویسنده، خود به داخل رمان رفته و از پدیده‌هایی چون اصالت و عواطف از بین رفته ژاپنی و تکنولوژی انتقاد می‌کند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

هاروکی موراکامی
مترجم مهدی غبرایی

گوینده

هوتن شاطری پور، فریبا فصیحی تاش، شهره روحی

حجم (مگ)

160

مدت زمان (دقیقه)

350

دیدگاهی دارید؟